LAHMACUN – TURECKA PIZZA

Czy pizza bez sera ma w ogóle jakikolwiek sens? W Turcji twierdzą, że owszem, ma. Lahmacun to turecka wersja wypiekanego placka z nadzieniem z mięsa mielonego (Turcy jedzą jagnięcinę lub baraninę, ale wieprzowo-wołowe też się nadaje) i kilku innych dodatków, okraszonych aromatycznymi przyprawami. Zaskakująco smaczna, często traktowana jako przystawka, chociaż w większej ilości z powodzeniem posłuży jako danie główne. Dla nas wyśmienita ze śmietaną lub naturalnym jogurtem i rukolą dla kontrastu.

LAHMACUN czyli TURECKA PIZZA

 

ILE KALORII MA 1 PORCJA - KLIKNIJ!
Duża porcja: 803 kcal | 22 g białka | 103 g węglowodanów | 33 g tłuszczu

 


PRZYGOTOWANIE 


1. ZACZYN NA CIASTO (1 min):

Kruszymy drożdże do miski, zasypujemy cukrem, dodajemy letnie mleko (zbyt ciepłe zabije drożdże) i mieszamy do rozpuszczenia drożdży. Dosypujemy nieco mąki i mieszamy do uzyskania konsystencji gęstej śmietany bez grudek, przykrywamy ściereczką lub talerzem i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 15-20 min – zaczyn powinien lekko urosnąć. W tym czasie bierzemy się za farsz.

2. FARSZ (5 min):

Pomidory, paprykę, cebulę i czosnek kroimy w bardzo drobną kostkę, a natkę pietruszki drobno siekamy. Mięso mielone też warto lekko przesiekać, aby uzyskać bardziej lepką konsystencję.
Do miski wrzucamy wszystkie pokrojone/poszatkowane składniki i dodajemy przypraw: kuminu (który niezbyt często występuje w polskich sklepach, dlatego możecie zastąpić go jakąś inną aromatyczną przyprawą, curry indyjskim lub mieszanką kebab – uważajcie tylko na zawartość soli lub glutaminianu sodu w takich mieszankach), 2 szczypty soli oraz nieco pieprzu.
Wszystko dokładnie mieszamy – powinna wyjść nam konsystencja pasty/papki z mięsa i dodatków. Jeśli nie jesteście pewni czy odpowiednio doprawiliście farsz a nie chcecie próbować surowego mięsa, usmażcie małą kuleczkę z farszu na patelni i spróbujcie. Nie mieliśmy świeżych pomidorów, więc w zamian dodaliśmy koncentratu pomidorowego.

3. CIASTO (5 min):

Do wyrośniętego zaczynu dodajemy mąki, oleju, soli i letniej wody. Wyrabiamy ciasto do uzyskania jednolitej konsystencji, w miarę potrzeby dodajemy trochę mąki lub wody (jeśli się klei lub jest zbyt suche). Placki mają być cienkie, więc nie musimy czekać aż ciasto wyrośnie, dlatego też od razu zabieramy się za jego wałkowanie.

4. WAŁKOWANIE CIASTA (5 min):

Ciasto dzielimy na 3 części lub więcej, jeśli chcecie uzyskać mniejsze placki. Wałkujemy je w owalny lub okrągły kształt na grubość kilku milimetrów, czyli dość cienko. Wierzch możecie posmarować olejem lub oliwą ale nie jest to konieczne.

5. PIEKARNIK:

W tym momencie warto ustawić piekarnik na 190 stopni Celsjusza, opcja góra i dół.

6. NAKŁADANIE FARSZU (4 min):

Każdy placek smarujemy farszem, bardzo cienko, troszkę więcej niż jakbyście smarowali je masłem. Chodzi o to, aby uzyskać cienką warstewkę mięsa, które ładnie się przyrumieni, a nie placek z kotletem mielonym 😉 Radzimy też „przejechać” po rozsmarowanym farszu widelcem – powstałe rowki jeszcze bardziej pozwolą na smaczne zarumienienie się mięsa. Jeśli wam się chce, możecie uformować lekko boki każdego placka, ale nie jest to konieczne.

7. PIECZENIE (10 min):

Placki wstawiamy do piekarnika i pieczemy ok. 10-15 min do zarumienia boków i farszu.

8. PODANIE:

Placki smakują świetnie w akompaniamencie śmietany czy jogurtu greckiego i sałaty lub kapusty pekińskiej – my wybraliśmy ostrą w smaku rukolę dla kontrastu.

LAHMACUN czyli TURECKA PIZZA

 

OM NOM NOM!

Scroll to top